Kurt Andersson

...Vallen vår by i världen...

...minnen från Vallen nerskrivet av Kurt Andersson...

--------------------------------------------------------------------------------------

 

Kurt Anderssons sanna lilla historia från sin egen fotbollstid... klicka här

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

En festdialog som Gunnar Olofsson och Martin Grenholm gjorde till VIS 60 årsjubileum 1988 klicka här

 

Inskickat av Kurt Andersson

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

"En rolig episod från mitt fotbollsspelande

i lingonserien för länge sedan."

 

PDF klicka här

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

En stock i brunnen!

 

När Kurt läste Hans berättelse om Stig blev han påmind om en händelse från sin skoltid i slutet av 40-talet. Att få 25 öre var mycket pengar på 40-talet.

Inskickat mars 2013

 

PDF klicka här

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 

Fotboll tidigt 50-tal

 

Kurt har skrivit ner minnen han har av fotbollen i Vallen från tidigt 50-tal.

Han säger: "Då man börjar sitta och minnas tillbaka dycker det upp oändligt mycket. Börjar med detta så får vi se om det blir någon fortsättning".

Vi får hoppas att det blir det...

 

PDF klicka här

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Tragisk olycka i Vallen hösten 1946

 

På hösten 1946 hände en tragisk trafikolycka i Vallen. I den så kallade S- kurvan på vägen mot Svarttjärn ca. 400 m norr om Vallens centrum körde en jeep av vägen och 2 personer, kvinna och man omkom och 2 personer, föraren och en kvinna blev svårt skadade. Föraren visade sig vara spritpåverkad.

 

Strax efter andra världskriget slut importerades ett antal arme jeepar som använts under slutskedet av kriget, hit till Sverige och ett antal hamnade här i dessa trakter. Jeeparna var fyrhjulsdrivna och användes dels i jordbruket men också som personbilar på landsvägar. De var ursprungligen öppna fordon med endast en vindruta fram. För att fordonen skulle vara användbara i detta klimat byggdes det på en kupé av trä, mest fanervirke som inte var så hållbart att det var lämpligt att rulla runt i dikena med.

 

Jag var 8 år när olyckan hände en lördagskväll/natt. På den tiden gick vi barn i söndagsskola som leddes av bonden Eskil Bergmark. Jag minns att när söndagsskolan var över cyklade vi upp till S-kurvan och beskådade vraket som låg upp och ner i den grusgrop som fanns vid sidan av vägen. Jeepen hade törnat mot några stenar och rullat runt några varv. Av den så kallade fanercupen var det inte mycket kvar. Att någon överlevde kraschen var väl ett under, troligen hade de blivit utkastade och därigenom undvikit att bli krossade i fordonet.

Det var en stark och otrevlig händelse för en åttaåring och minns att jag nog hade mardrömmar efter detta. På den tiden fanns det ingen som tog hand om barn som upplevt sådana händelser. I dagens samhälle är det desto bättre ordnat för liknande saker.

 

Anledningen till att jag kom att påminna mig händelsen, är att jag kom över en gammal Norra Västerbotten tidning från den 10 januari 1947. Den blev väl sparad av den anledning att det i den finns ett reportage från rättegången som följde på olyckan och den stora uppmärksamhet som händelsen skapade i trakten..

 

Synen på om det var lämpligt dricka alkohol vid bilkörning var inte självklar på den tiden. Föraren hävdade i tingsrätten att han nog var en bättre bilförare när han tagit sig några supar. Han hävdade att det var en av kvinnorna som dragit i ratten och därmed orsakat att jeepen sladdat av vägen. Hade hon inte gjort detta så hade olyckan aldrig hänt.

 

berättat och nerskrivet av Kurt Andersson 2013